2 Mart 2017 Perşembe

"Göründüğün gibi ol" paradoksu 👩‍👦 👩‍👧 👩‍👧‍👦 👩‍👦‍👦 👩‍👧‍👧 👨‍👦 👨‍👧 👨‍👧‍👦 👨‍👦‍👦 👨‍👧‍👧

    Birazdan söz edeceğim tüm önermeleri bir kağıda yazarak veya çizerek, kağıt üzerinde takip etmek gerekebilir. Zira hipokampus, kısa süreli bellek geçişlerini ısındıracak ve limbik sistemle birlikte temporofrontal bölgeleri zorlayacaktır. Paradoksu tutarlı şekilde inşa etmek iki saatimi aldı. Büyük ihtimalle ileriye dönük bellek bozulması (anterograd amnezi) ile dolu güzel bir deneyim olacaktır.


 
* Merhaba Mevlânâ Celâleddîn-i Rûmî. Bir sorum var. Dışarıya verdiğimiz 'izlenim' leri kimse hesaba katmamış anlaşılan.


Ya ben göründüğü gibi olmayan biri gibi görünüyorsam?


Paradoks 1

  Görünüşüm, göründüğü gibi olmayan biri olduğum izlenimini veriyor diyelim. Ben karakter olarak göründüğü gibi olmayan biriysem, göründüğüm gibi olmayan biri olarak göründüğüm için, göründüğüm gibiyim demektir. Göründüğüm gibiysem de bu, göründüğüm gibi olmayan biri olarak göründüğüm için, göründüğü gibi olmayan biri olacağım anlamına gelir. Böylelikle aynı anda hem göründüğü gibi olmayan biri gibi görünecek, hem göründüğüm gibi olacak, hem de göründüğüm gibi olmayacağım.



Paradoks 2

   Görünüşüm yine göründüğü gibi olmayan biri olduğum izlenimini veriyor diyelim. Bu kez eğer ben karakter olarak göründüğü gibi olan biriysem, göründüğü gibi olmayan biri olacağım demektir. Yani göründüğüm gibi biri olduğum için göründüğüm gibi biri olamıyorum.



    Yukarıdaki paradokslar görece yüzeysel. Esasen zorlayıcı bir kısım yani bu paradoksların bir alt katmanı var, onu kurmaya çalışıyorum. Bir eşik var, 'çıt' ediyor ve önermeler dipsiz kuyulara dönüyor. Gestalt'ın  figure-ground kuramına bir selam çakalım. Tıpkı değişmeli olarak birbirine bakan iki siyah yüz veya aradaki beyaz şamdanı algılayabildiğimiz o meşhur görselde olduğu gibi, ince bir farkındalık ile paradoksun alt katmanına ulaşmak mümkün.


___________ Bu kısımdan sonrası muğlak bir karmaşa izlenimi verecektir. ___________
(Karmaşa zaten kendi içinde net olmayan bir bütünlük. Bu da fazladan karmaşa.)




    Kısaca söz etmek gerekirse, 'göründüğüm gibi olduğum izlenimini veriyorsam ve göründüğüm gibi biri değilsem'  noktasında kriz çıkıyor. Çünkü göründüğüm gibi olmak, dışarıya izlenimini verdiğim gibi olmaksa, asla göründüğüm gibi olamayacağım demektir. Tersine düşünülürse göründüğüm gibi olmayan biriyken aynı anda dışarıya göründüğüm gibi olduğum izlenimini verebiliyorum. İnsanlar beni "o kendi gibi biridir" diye algıladıkları anda beni göründüğüm gibi biri sanıyorlar demektir. Onlara göründüğüm gibi biri olarak görünüyorum. İçimde de, göründüğüm gibi olmayan biriyim. Öyleyse göründüğü gibi olmayan biri olarak dışarıya görünmeliyim. Bu aşamada da göründüğüm gibi biri olacağım. Öyleyse ben neredeyim ?



'Göründüğü' üzere bu tabaka için kelam ve lafz henüz yetersiz. Hele ki söz konusu yazılı anlatım olunca. şimdilik bu aşamayı donduruyorum. Hazırlıkları yapıldıktan sonra tekrar düzenlenecektir.


-fin

İnsan

Öğrendikleri ve ezberleriyle burada.
“I think... if it is true that there are as many minds as there are heads, then there are as many kinds of love as there are hearts.”
― Leo Tolstoy, Anna Karenina

“The mind is not a vessel to be filled, but a fire to be kindled.”
― Plutarch

“Your mind is working at its best when you're being paranoid. You explore every avenue and possibility of your situation at high speed with total clarity.”
― Banksy

“The face is a picture of the mind with the eyes as its interpreter.”
― Marcus Tullius Cicero

“Biology gives you a brain. Life turns it into a mind.”
― Jeffrey Eugenides